Лк. 6.27-36 «Любіть ворогів ваших. Добро чиніть тим, хто вас ненавидить…»
Цей текст не слід абсолютизувати. Бо, наприклад, як
прийдуть сюди (до Польщі – прим.) росіяни, або німці, і скажуть тобі «йти
тисячу кроків» – тобто видавати священиків, або євреїв, зробиш 2 тисячі кроків?
– якщо це зробиш, то панство польське підземне здійснить над тобою екзекуцію.
Тому, в першу чергу, це тексти фрагментарні. Вони стосуються
лише певних обставин. Це тексти для вершин, до яких здатні ті, хто вже є святими.
Але також це тексти, які стосуються певних обставин.
Тому щодо росіян і німців, коли кажуть тобі «йти тисячу
кроків», йди лише тоді, коли тримають тебе під прицілом автомата. А коли не
тримають тебе під прицілом, взагалі не йди. Або йди у зворотному напрямку.
Однак якщо дружина тебе просить: «Чоловіче, зроби тисячу
кроків», не знаю, як ви, панове, але я б старався за допомогою благодаті жити
так, щоб добре виспатися, 7-8 годин, душ, смачна кава, і далі має початися
голублення голубки. Вона мені каже тисячу кроків, я роблю дві тисячі. Вона мені
каже: «Зірви мені ту зіроньку», я зриваю три зіроньки. Каже мені «Забий того
змія» – вбиваю змія і цілу змієву родину. Вона каже: «Чи можеш піднести ту
хустинку, яка мені випала з рук?» – Беру хустинку, і беру дружину, і несу на
руках (поки не заробив грижі).
Тому так, за таких обставин, особливо чоловіки, до праці.
Дружина просить позичити їй – отримує в подарунок. Дружина просить половину
маєтку, віддаю їй цілий маєток. Як чорний лицар.
Ніби жартома, однак кажу всерйоз.
Якщо не це є любов’ю, то що тоді любов?
Цей текст про кроки стосується останньої ситуації. А не
ситуації в окупації.
Або, наприклад, у позичанні – чи хочете дійсно
зреалізувати цей текст? Аби язичники нас християн обдерли? Бо будуть позичати і
не повертати, позичати і не повертати. Хочете збанкрутувати і потрапити під
місток? Чи це мав на увазі Христос? Про таку дегенерацію? – Ні.
Але будуть ситуації, коли знаєш, що повинен позичити. І знаєш,
за песимістичним і оптимістичним сценарієм, що більше цих коштів не побачиш,
але даєш. Навіть не тому, що це кровний, чи близький, чи приятель, може і ворог,
але в потребі.
Ісус каже: «Не
судіть», але не каже: «Не оцінюйте».
Зараз доведу вам, що треба нон-стоп оцінювати. Але не
можна осуджувати.
Осудження – це оцінка холістична, коли скажу: «Ти є злою
людиною», засуджую. І тоді я далеко від Бога, бо кажу, що він (ти) є гіршим від
мене. Не маю так казати. Це надто холістично, надто узагальнююче.
Бо я не маю всієї бази даних. Я не знаю, яке ти мав
дитинство, що ти мав на старті. Може чиниш зло, якого я не чиню, але ти
стартував з -100, скажімо, з родини дисфункційної і паталогічної, а я стартував
з +50. І я тепер є на +45, бо ще трохи спустився, а ти з -100 дістався до -10. Ти
зробив 90 пунктів вперед, а я зробив 5 пунктів назад. Я мав чудовий старт, а ти
фатальний.
Питання: Хто більше подобається Богові? – я на +45 чи ти
на -10?
Відповідь: ти.
Але я не можу про це знати.
Я можу лише оцінити, що те зло, яке робиш в -10, є злом. Тому
треба триматися подалі від тебе, бути обережним з тобою, і не можна тебе
наслідувати. Кінець.
Але така оцінка потрібна. Бо ти чиниш зло. Якого треба
остерігатися і застерегти перед ним село.
Але не можу сказати, що ти менше подобаєшся Богу, аніж я,
що ти є гіршою людиною. Лише Бог тобі суддя, як казали наші прабабки. І були
праві. Лише Бог може поставити визначальну оцінку.
Ми даємо оцінки фрагментарні. Які не є судом.
Цей текст з
Євангелія є гіперболою, перебільшенням. Ісус спеціально перебільшує, аби
звернути увагу.
Він хоче
звернути на щось увагу.
Він каже про людину,
яка вже не перебуває на рівні райського Адама, душею, що живе на землі і є
біологічним буттям, але вже є духом оживляючим, як Христос, Бог, тобто, про людину,
яка вже не є хомосапієнсом, але стає хомодеі – людиною божою, а навіть
хомотеандрікус – людиною обожненою, людиною теандричною. Ісус говорить про таку
людину, якій вже перевернулась ієрархія цінностей, і те, що колись було
жаданим, тепер є чимось страшним, те, що було колись нудним і нецікавим,
страшним, тепер є для неї жаданим. Про людину, яка позбулася земних прагнень,
яка вже не хоче бути споживачем і смакуючим земних приємностей, бо засмакувала
чогось кращого – миру серця, шанобливого сумління, якій тече слинка від
спілкування з Богом, і яка каже: «Спробуйте, і побачите, як солодкий Господь»,
побачите, як добре є чинити те, що слід чинити.
«Бабцю, поводилась, як слід», - пише онучка Інка...
Радість людини, яка прожила життя як слід, яку не
зіпсувало зло, яка змогла бути відважною, яка нікого не кривдила і не дозволила
скривдити. На стільки, на скільки мала сили, не дозволила.
Така людина починає споживати етику, споживати
аксіологію, Бога, благодать Божу. І виявляється, що те меню смачніше. Для такої
людини, яка вже не є хомосапієнс, але яка стала як Бог, яка вже є вершині
Гімалайській, а не біля підніжжя, що наблизилась до раю, для неї піднесенням і
збудуванням є позичати комусь, а не позичати в когось, давати, а не брати, не
мати, бо роздати, замість накопичити і нудитись.
Для такої людини,
яка стала, як Бог, всі ці чесноти – покора, солідарність, емпатія, опіка,
заступництво, допомога, стають солодкими та смачними, бо будують її відносини з
усіма, і з ворогами включно. І для ворогів вона є надією. І їй це приносить
радість.
І це не з примусу. Це не через великопісну постанову, що
буду таким, але це уже потреба її духа, потреба серця. Для таких людей є це
Євангеліє.
Для тих, хто ще любить марципанки та пиріжечки, які ще
люблять владу, і похвалу, і мішуру, які мусять бути в центрі уваги, бо інакше
киснуть, для таких це Євангеліє є не до реалізації. Лишіть його, займіться
лікуванням.
Є інші тексти, які говорять про зцілення, займіться ними.
Ці Гімалаї не для вас. Там замало кисню. Не справитесь.
Тому приходимо до храму, смакуємо Ісуса в Євхаристії, у
тих благодатях, тих співах, тих обрядах, тих сповідях, смакуємо благодать,
стяжаємо благодать, аби перестати бути Адамом, живою душею, але щоб стати духом
оживляючим, Богом, хомодеї…
Немає коментарів:
Дописати коментар