понеділок, 17 березня 2025 р.

Дружина Понтія Пілата – як мало ми знаємо про неї. А дарма. Брат Петро Куркєвіч

Споглядаючи на жінок, пов’язаних з історією страждань Христа, познайомимось із невідомою на ім’я, але відомою з її вчинків дружиною Понтія Пілата.

Подивимось на контекст ситуації тих часів, коли Ісуса поставили перед Пілатом.

А той задав йому питання: «Чи ти є Царем Юдейським?» Ісус відповів: «Так, Я є ним». А коли первосвященики та старші осуджували його, нічого не відповідав. Тоді запитав його Пілат: «Не чуєш, як багато свідчать супроти тебе?» Але Він не відповів на жодне його питання.  Так, що той дуже дивувався. У євреїв був звичай звільняти на свято Пасхи одного в`язня, якого вибирав народ. І утримували тоді в’язня на ім’я Варава. Коли громада люду зійшлася, запитав їх Пілат: «Кого з них хочете щоб звільнив вам – Вараву чи Ісуса Назарянина?» Бо знав, що через заздрість видали його.

І під час судилища жінка Пілата надіслала застереження: «Нічого не роби з тим Праведником. Бо сьогодні уві сні дуже багато страждала через Нього».

Тим часом первосвященики і старійшини намовили натовпи, щоб ті вимагали Вараву та закликали до смерті Ісуса. Питав їх Пілат: «Кого хочете, щоб з цих двох звільнив?» Відповіли: «Вараву». Промовив до них Пілат: що ж маю вчинити з Ісусом Назарянином?» Закричали всі: «Розіпни його».

Пілат промовив: «Що поганого Він зробив?» - Але ті ще голосніше кричали: «На хрест його!» Пілат побачивши, що нічого не добється, а збудження люду зростає, взяв воду і умив руки перед натовпом зі словами: «Не винний я в крові того Праведника. Це ваша справа» А увесь люд закричав: «Кров його на нас і на наших дітях!». Тоді звільнив їм Вараву, а Ісуса наказав бичувати і віддав на розп’яття. Мт. 27.

Чому варто звернути увагу на жінку Пілата?

Бо того ранку вона стала на бік правди і справедливості, називаючи звинуваченого праведником. Але щоб Пілат міг назвати Його праведником, увесь зібраний натовп мусів би усіх, включно з його лідерами – первосвящениками та рабинами – назвати людьми ганебними і несправедливими. А це могло б принести великі і складні наслідки для його кар’єри, а може навіть для життя.

Однак лише та пані, його дружина, була місцем, у якому містилася благодать. Вона просила свого чоловіка про добрий, позитивний, реабілітуючий вирок. Вона вже страждала, і боялася більших страждань.  

Подібну історію можна побачити на іконі Ієроніма Боша. Там Ісуса оточує натовп постатей людських, але які швидше нагадують звірів. Залиті кров’ю обличчя, широко відкриті пащі з гострими зубами, які колись були устами людськими. Повні цинізму, сарказму, насильства, жорстокості, злості, ненависті. І в натовпі тих пащ, тих нелюдських хомосапієнс, зрештою, знаходимо зовсім інші барви обличчя – це обличчя Вероніки. Вона відвертає голову, аби не дивитися на зло. Має зблідле обличчя, як білий мармур та кришталь, опущені очі, з болем.

У Христі є повнота хвали. Не лише Його божество, але те, що він має інакшу поставу, аніж все людство.

Ісус мав похилену голову. І в цій поставі виражається його незгода, засудження та незгода з будь-якою неетичністю. А обличчя Вероніки промовляє те ж саме. Вона не є в повноті хвали, вона є в тій же благодаті. А де благодать, там Царство Боже.

Постать дружини Пілата можна порівняти з образом Вероніки з ікони Ієроніма Боша. В описі Мт. 27 є дві особи, які перебувають у благодаті, подібно, як на іконі двоє у Ієроніма Боша. Лише тут, в описі, – це постать Ісуса та постать дружини Пілата.

На початку є з ними в благодаті і Понтій Пілат. Але вже за мить він зрадить – не лише свою дружину, але теж своє сумління, свою честь, свою гідність...

І з Христом залишиться жінка Пілата… Більше ніхто…

І більше ні в кому немає Царства Божого, тільки в тих двох – Ісусові і пілатовій дружині.

Не сподіваймося зустріти інші пропорції в сучасному світі. Те, що в часі миру пропорції виглядають на користь добрих людей – це ілюзія. У хвилину, коли буде страшно, виявиться, хто є хто.

Звернімо увагу на літературні стандарти Царства Небесного.

Ісус показує в цій сцені дві важливі речі: відповідає щиро, правдиво. Бо хоче відповідати, хоче давати відповіді, пояснити. Це неправда, що пояснюють в суді винні, часом пояснює Бог. Ісус хоче розмовляти, але лише в правді. Коли бачить, що не йдеться про правду, лише про цинізм і насильство, закриває уста. Не хоче начебто розмовляти, брати участь у чомусь роблячи вигляд, начебто. Він дає їм мир, а вони шукають насильства. Мовчання Ісуса також є розмовою. Він не погоджується на такі стандарти. І його незгодою є мовчання.

Подивімося ще на жінку Пілата. По-перше, жінка. По-друге, самотня. І в той момент вона в опозиції, як олігархам єврейським, священикам, рабинам, найміцнішим світським – фарисеям, а зрештою, і в опозиції до свого чоловіка. І в опозиції до імперії, яку вони представляють.

Дружина Пілата – самотня особа, що в опозиції до двох імперій: Римської та Юдейської.

Треба нам цього вчитись – бути в опозиції навіть до імперій, якщо вони проголошують і чинять зло.

І не лише ця жінка є самотньою, противлячись цим двом імперіям, але ще й до всього – це жінка, хоч і впливова. А хто знає засади щодо жінок в Римській імперії, то насправді вона та, що не має жодного значення.

Придивімося на сон цієї жінки.

Богу недостатньо показати нам, що Його царство, Його сила буде в жіночій слабкості, він загострює цю слабкість, показуючи свою волю та свою благодать у її сні.

На яву є діячі римські та юдейські. Вони в реальному житті, на яву. А та жінка не лише самотня, а ще й погружена в сон.

Бог наче загострює слабкий момент для благодаті.

Бо що ж то таке сон – а виявляється, що сон цієї жінки є більш реалістичним, ніж цілий світ на яву.

Пілат був суддею. Бог хотів, щоб він був Його суддею – справедливим, відповідно до принципів сліпої, тримаючої ваги в руках, феміди.

Лише коли влада здійснює свою функцію у спосіб правовий, за принципом суду справедливого, який не дивиться на особу – багатого чи бідного – але який має погляд на правду, аби стояти на принципах справедливості, лише в такому суді Бог може встановити своє Царство.

І саме про це просила свого чоловіка жінка Пілата – про суд справедливий. Адже він, Пілат, знав, що Ісус є праведним…

Немає коментарів: